joi, 24 ianuarie 2013

Probleme de design, Gogule??

Una din primele chestiuni de care te lovești când pornești un blog este designul. Ai ales platforma de blogging, ai ales numele, îți trebuie un design drăguț cu care să ieși în lume, odată ce vei avea suficient conținut. Două coloane sau trei? Mai lungi sau mai scurte? Scris albastru pe fond galben ori negru pe fond alb?
Sau ai deja un blog culinar, dar ți se pare că ceva - nu îți este clar ce anume - nu este atât de ok la blogul tău în comparație cu altele. Și ai atâtea lucruri interesante pe blog...
Cum? Ce face un blog să arate bine să și nu trimită vizitatorii la butonul Back după primele cinci secunde?

1. Jocul de culori
Asta înseamnă gama de culori folosită și contrastul între culori, care determină efortul pe care ochii îl fac pentru a percepe textul și imaginea.
Amestecul de culoare nu este mereu ușor de realizat, mai ales de către un neprofesionist. De aceea, o soluție simplă și mult mai sigură ar fi să mergeți pe schemele de culori pe care platformele de blogging le oferă deja, pentru personalizarea șabloanelor. Vi se par șterse? Ar putea fi oportunitatea de a aduce culoare în blog prin fotografiile proprii.
Cel mai confortabil pentru ochi este contrastul negru pe alb (nu degeaba au cărțile paginile albe), dar nu este obligatoriu să fie așa. Există bloguri minunate în care fundalul este închis la culoare, așa cum altele sunt extraordinare în culori pastelate, ca aici. Nu exista bun sau rău, corect sau greșit, există doar combinații pe care unii vizitatori le suportă ori le agreează, iar alții nu. Așadar, ar fi bine să știți ce fel de vizitatori aveți.

2. Funcționalitățile și ușurința în utilizare
Este poate primul element sesizat, în afară de culori. Câte click-uri sunt până obții ce vrei din blog? Poți printa ce vrei? Te poți abona cu ușurință? Unde este adresa de e-mail?
Și, mai ales, cât trebuie să aștepți pentru toate astea? Pentru că viteza de încărcare a paginii este esențială când accesezi o pagină de internet. Un site care se încarcă rapid păstrează vizitatorii, unul blocat în primele cinci secunde îi va trimite de unde au venit.
Includerea în blog a așa numitelor widget-uri (aplicații precum calendarul ori timpul probabil, introduse prin casete care au coduri HTML) este o sabie cu două tăișuri. Sunt folositoare, dar, dacă sunt prea multe, reduc viteza de încărcare a paginii. Și atunci, ce păstrăm? Doar ce este neapărat necesar, într-o proporție care să ajute navigarea, nu să o împiedice.
Includ aici pop-up-urile, acele mesaje publicitare care se deschid peste pagina de blog și care îți obturează vederea timp de câteva secunde, fix cât îți trebuie pentru a-ți da seama unde trebuie să dai click ca să le închizi. Oamenii din publicitate vor insista probabil pentru astfel de mesaje, dar eu le urăsc sincer, atât ca blogger, cât și ca vizitator. Închid în 3 secunde orice site care ține să îmi transmită publicitate înainte de a-mi arăta conținut. Nu vreau să cumpăr, să mă înscriu, să concurez, ci vreau să citesc blogul respectiv.

3. Structura și organizarea informației
Orice vizitator care deschide o pagină de internet își dorește să găsească informația cât mai simplu posibil. Este ca atunci când intri într-un magazin și găsești rapid tot ce vrei, intuind că farfuriile nu vor fi amestecate cu pantofi și nici creioanele nu sunt pe raftul pe care stau pungile de pufuleți.
Tot așa și cu ceea ce aveți în site: clasificați conținutul pentru a-l face mai ușor de accesat, după criterii care să fie clare vizitatorilor, apoi respectați această organizare.
Platformele de blogging oferă mai multe variante de structurare a informațiilor, pe coloane ori în text bloc, astfel că trebuie doar să decideți de tip de conținut se va regăsi în fiecare casetă.

4. Echilibrul, adică modul în care sunt dispuse în pagină diferitele elemente (titluri, text, imagini, casete) culoarea lor, mărimea și gradul de detaliu pe care acestea îl au. Pe ansamblu, niciunul nu trebuie să iasă cu mult în evidență, pentru că alfel celelalte vor trece neobservate. E ca și cum o femeie foarte grasă ar purta o poșetă minusculă ori un copil de șase ani ar duce în spate un rucsac de 12 kilograme.
Variantele de structurare a informației oferite de platformele de blogging sunt setate pe dimensiuni care determină un layout echilibrat. Dacă le modificați, urmăriți ca noul aspect să respecte acest echilibru. Gândiți-vă însă, atunci când faceți modificări, și la faptul că pagina se afișează diferit pe calculatoare, în raport de rezoluția monitorului, ceea ce poate strica alinierea casetelor și aspectul general.

5. Imaginile. Ooo, aici avem foarte multe de spus. Pe scurt, postările fără imagini au, de regulă, un număr mult mai mic de accesări, pentru că sunt considerate plicticoase. Pe un blog culinar, imaginea nu are doar rol descriptiv, completând textul, ci ar trebui să incite, determinând un obicei de consum din partea vizitatorului și, implicit, revenirea lui pe blog.
Ce este o imagine proastă? Una care reduce calitățile a ceea ce ai produs, în loc să le crească. Nu are importanță aparatul folosit, cât tehnica și jocul de lumini și umbre. Poți face poze fenomenale cu un aparat tip ”săpunieră”, așa cum o poți da magistral în bară și cu un DSLR. Așa cum am mai spus, lumina este aceeași pentru toți fotografii, indiferent ce aparat țin în mână.
Imaginile de calitate pot crește considerabil numărul de afișări, dacă sunt folosite ca mijloc de promovare prin medii precum Pinterest, Foodgawker ori Tastespotting. În sens invers, o imagine proastă îți poate compromite rețeta.

Ce am spus mai sunt nu sunt reguli, ci constatări. Nu dau exemple negative pentru că scopul nu este de a pune pe cineva la zid. Mai mult, ”frumos” și ”bun” sunt atât de subiective, încât singurul criteriu clar de evaluare este reacția vizitatorilor voștri, reflectată în comentariile primite și în traficul de pe blog.
Despre cum aflăm ce vor vizitatorii de la noi mai vorbim. Până atunci, idei bune să aveți și timp să scrieți despre ele pe blog!

2 comentarii:

  1. Sincer,mie imi placea mai mult aspectul blogului tau trecut,acum ma deranjeaza cand citesc, imaginea statica ,dar mai ales ca nu se vede clar scrisul care este peste imagine ,dar intru ca retetele tale sunt pe sufletul meu,asa ca trec cu vederea neajunsurile.
    Intr-adevar sunt cateva bloguri care nu pot naviga din cauza aspectului,au prea multe popuri,reclame si alte mismisuri,cu toate ca au retete interesante.
    Nu intru pe bloguri cu scrisul mic,chiar daca au informatii utile,interesante,chestia asta mi se pare cel mai nasol pentru cititor sa se chinuie la a citi.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mihaela, te referi la scrisul din coloana din stanga? Pentru ca acela se muta in raport de rezolutia monitorului. Pe ecranele mai mari nu se suprapune cu imaginea. Da-mi mai multe detalii pe mail, te rog, despre imaginea statica si scris. Am nevoie de feedback-ul tau si iti multumesc pentru el. :)

      Ștergere